معرفی بوتیک هتل اسکرو

خاک شیراز همیشه گل خوشبوی دهد

ایران ما مملو از شگفتی‌های بکر طبیعت و انسان‌سازه‌های اسرار آمیز و جاودان است. امروز پیش از اینکه به نمایندگی از گروه طراحی معماری ایده بخواهم این هتل خاص را به شما معرفی کنم، به عنوان یک ایرانی از شما میخواهم به شیراز سفر کنید…

از شما دعوت میکنم بهار را در شیراز قدم بزنید، شربت شیرازی بنوشید و ابیات حافظ بخوانید. به شیراز سفر کنید…

شانس بیاورید باران بزند؛ عطر بهشت میپیچد و مستتان میکند.

شیراز

و اما اسکرو

به عنوان تحلیل‌گر باید عرض کنم که؛ اقامتگاه اسکرو به راستی برازنده نام یک بوتیک هتل است، شنیده‌های ما میگوید؛ مرمت و بازسازی آن از سال 1390 آغاز شده و به مدت 6 سال به طول انجامیده و کاروانسرا به اقامتگاه بومی بدل گشت. اسکرو یک خانه بومی دو طبقه با سه اتاق به نام‌های ترنج، آبشاری و آجری در طبقه همکف و پنج اتاق به اسامی باغچه، شیراز، آینه، مقرنس و حریر در طبقه اول می‌باشد؛ هریک با سبکی متفاوت دکور شده‌اند و از همین رو نامی به خود گرفته‌اند.

oscrou

تحلیل بنای اسکرو

عرضم به حضورتون که، پلان این بنا به نحوی طراحی شده که مثل بیشتر ساختمان‌های خطه کویر ابتدا وارد هشتی و سپس به حیاطی مرکزی و اتاق‌های حول آن می‌رسیم. قرار گیری حوض در میانه حیاط رطوبت را به فضا می‌رساند و فرم کشیده آن که از حیاط طبعیت دارد این رطوبت رسانی را تعدیل میکند و اینکه حیاط با ساختمان محصور شده آتش حرارت آفتاب را کاسته و سایه ایجاد میکند؛ سایه و رطوبت خنکای هوا را در تابستان تامین میکند.

اما اگر یک شبانه روز را آنجا سپری کنیم به خوبی متوجه میشویم که در بوتیک هتل اسکرو این سایه‌سازی ممکن نبود اگر کف حیاط را کمی پایین تر از سطح کوچه نمی‌بردند؛ این عمل نه تنها بر ارتفاع ساختمان از داخل و عمق سایه افزورده که نور و تهویه زیرزمین را نیز میسر نموده. چرا که زیرزمین سازی از اجزای اصلی ساختمان سازی در اقلیم گرم و خشک است. زیرزمین در منطقه‌ای که رطوبت هوا پایین و دما در اثر تابش خورشید بالاست؛ پناه سکنه ساختمان می‌شود.

در کنار این عوامل برای ایجاد آسایش حرارتی در اتاق‌های بوتیک هتل اسکرو چند راهکار کاربردی وجود دارد که عبارتند از: کوچک گرفتن پنجره‌ها، استفاده از شیشه های رنگی و مهم تر از همه سایه‌بان ساختن برای پنجره‌ها که هم می‌تواند بیرونی باشد و هم مانند بوتیک هتل اسکرو قاب پنجره را کمی به سمت داخل خانه کشانید. بوتیک هتل اسکرو برای تمامی 8 باب اتاقش که هریک سه یا پنج بازشو به حیاط دارند این اصل را رعایت کرده است

این ها را گفیم و شما هم مرحمت کرده، خواندید. اما  آن کجا که محیط را با حواس پنجگانه خودت احساس کنی؟ 

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.